Het blauw-witte canvas

Melkpakken zijn er in de loop der jaren in veel verschillende ontwerpen geweest, maar één ding is van oudsher hetzelfde gebleven: de kleurencombinatie van het wit met lichtblauw. Toch kent Nederland verschillende acties en trends op het gebied van zuivelverpakking.

Tekst: Teun van Rooij

melkflesVroeger, voor het tijdperk van het kartonnen melkpak, maakten we in Nederland nog massaal gebruik van de goede oude melkfles. Deze waren bij vrijwel alle producenten voorzien van identieke kleurcodes: lichtblauw of blauwe dop en verder geen rare fratsen. Hetzelfde gold voor de groene dop op de yoghurtfles en het rood voor karnemelk. Voor het grootste deel van het aanbod in de supermarkt geldt deze regel nog steeds. Producenten wijken liever niet af van de bekende paden, want herkenbaarheid is prettig voor de consument. Hoe onderscheid je je dan van je concurrentie? Het imago moest in de jaren tachtig stoer en sexy zijn. Verpakkingen met flitsende designs kwamen op de markt. Zuivelproducenten moesten op zoek naar creatieve manieren om de klant wat extra's te bieden. Daarom zijn er
al sinds de jaren zeventig verschillende acties voor zuivelpakken geweest.

suskewiske01bSuske en Wiske
Omstreeks de jaren zeventig begon Albert Heijn met een Suske en Wiske-kwartetspel op zijn zuivelverpakkingen. Fans konden kaartjes verzamelen door de zuivelproducten te kopen. En wie wil dat nou niet met geniale categorieën als De Joggende Yoghurt en Het Wilde Winkelwagentje? In 1988 startte Albert Heijn een andere zuivelactie, wederom met een hoofdrol voor Suske en Wiske. Op melkpakken werden strips afgebeeld waarop jeugdige lezers werden gewaarschuwd voor bepaalde gevaren in huis, zoals het afsteken van lucifers. Onder de strip stond een uitleg van een volwassene, bijvoorbeeld Lambik of professor Barabas, over de gevaren die huishoudelijke artikelen met zich mee kunnen brengen. Educatief én grappig.

versefeitenmelkVerse feiten
Halverwege de jaren negentig startte zuivelfabrikant Frico een actie met wetenschappelijke feitjes op zuivelverpakkingen. In samenwerking met Rijksuniversiteit Groningen gaf de producent antwoord op vragen als 'Hoe gaan astronauten in hun ruimteschip naar de wc?' en 'Hoe komt het dat een muggenbult jeukt?'. De actie was bedoeld om tieners te prikkelen voor de wetenschap en zo het vak populairder te maken. Frico zag het als de ideale manier om zich te onderscheiden van zijn concurrenten.

melkpakweerstationaWeerstation
In navolging van deze actie kwam in 1999 een actie op de markt om je melkpak om te toveren tot een weerstation. Met bouwinstructies op de verpakking kon je je melkpak ombouwen tot regenmeter, windsnelheidsmeter of zelfs temperatuurhut. Maar dat was nog niet alles. Zat je in groep zeven of acht van de basisschool? Dan kon je een leuke prijs winnen. Wie met een omgebouwd melkpak weerwaarnemingen verzamelde, kon zo bijvoorbeeld een bezoek winnen aan een bekende weerman of -vrouw.

 

Storytellingkeurmerk
We leven in een tijd waarin de consument steeds kritischer naar het aanbod in de supermarkt kijkt. De talloze labels voor ecologisch verantwoord voedsel en gezonde lightproducten zijn daar een goed voorbeeld van. Dit geldt ook voor de zuivelindustrie. Een van de meest recente trends op het gebied van melkpakken lijkt storytelling, waarbij de consument wordt verteld wat het product zo uniek maakt. Er zijn verschillende pakken biologische melk in de supermarkt versierd met oer-Hollandse prenten van boeren die vertellen over hun melk en de liefde voor hun koeien.

terug naar boven